Images of Music and Musicians as Indicators of Status, Wealth and Political Power on Roman Funerary Monuments

Cristina-Georgeta Alexandrescu
Jahr: 2019
DOI: 10.17171/3-65-9
Shortlink: edition-topoi.org/articles/details/1578

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Investigations of pictorial representations of Roman musical instruments and musicians have established that in funerary contexts they were used by the artist as a tool to draw attention to the wealth and the political or social status of the dead person or his/her family. This article provides an overview of the results of this analysis based on examples from Republican, Imperial and Late Antique contexts. Its purpose is to explore some of the changes that can be observed, affecting both the meanings of the topics that were selected to ornament funerary monuments and their implications for the changing role of the musician in everyday life

Untersuchungen bildlicher Darstellungen von Musikinstrumenten sowie Musikantinnen und Musikanten haben ergeben, dass sie in Grabkontexten benutzt wurden, um auf den Wohlstand sowie den politischen oder sozialen Status der verstorbenen Person oder ihrer Familie hinzuweisen. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über die Ergebnisse der Analyse, basierend auf Beispielen aus republikanischen, imperialen und spätantiken Kontexten. Ziel des Beitrags ist, Veränderungen zu untersuchen, die sich sowohl auf die Bedeutung der für die Grabmäler gewählten Themen als auch auf die Rolle der Musikantinnen und Musikanten im Alltag auswirkten.

Autoren

Citation

Cristina-Georgeta Alexandrescu, "Images of Music and Musicians as Indicators of Status, Wealth and Political Power on Roman Funerary Monuments", in: Ricardo Eichmann, Mark Howell and Graeme Lawson (Eds.), Music and Politics in the Ancient World. Exploring Identity, Agency, Stability and Change through the Records of Music Archaeology, Berlin: Edition Topoi, 2019, 183–200

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